Romantici na toulkách; aneb krajinou skal trochu jinak
07.08.2010 Odvěká touha po poznání někdy přinutí člověka alespoň se pokusit podívat na důvěrně známou krajinu očima někoho jiného. Vidět svůj oblíbený horolezecký terén ve zcela odlišných souvislostech. Není to vždy jednoduché – ale zkuste to! Projít se „svým“ krajem po boku archeologa, historika, biologa, ekologa či estetika. A ještě lépe, vezměte si je na výlet všechny najednou a nechte se unášet jejich vyprávěním, okouzlit diskusí hodnotící krajinu z opravdu netušeného úhlu, a pohádejte se o ten svůj pohled!
NA MÍSTĚ PŘEDMLUVY:
Toto je povídání o putování (nejenom s Buvolem) po Dubském i po Českém Švýcarsku, provázeném četnými romantickými výhledy. Tu na České Středohoří, onde třeba na Žitavské hory. Vždy však s duší otevřenou a myslí připravenou novým zážitkům, anebo pohledu, na který jsme možná nebyli uvyklí. Rád bych věřil tomu, že nás tato setkání s přírodními i kulturními hodnotami, ale i lidmi obohatila všechny. Nejenom o zážitky, či možnost přiučit se něčemu novému, a snad i netušenému.
Vezměte, prosím, tento pokus o stručnou fotoreportáž třeba jako osobní zápisníček jednoho účastníka výletu. Věřím, že potěší i ty, kteří se s námi na exkurzi nedostali. Podotýkám pak, že společnost „muzejniček“, muzeologů, a řady pedagogů, či spíše povětšinou pedagožek naštěstí ředila ctěnou akademickou společnost, a výletu dodávala v některých okamžicích rozměr bezmála lidský. Díky jim.
DEN PRVNÍ:
Pro všechny případy; suchý výčet faktů/čili výtah z denního programu: Odjezd z Prahy, Práce v terénu: zámek Stránov - záchrana zdevastované památky (kastelán Petr Chaloupka a majitel zámku Jaromír Šimonek, potomek baronského rodu, který vlastní Stránov, Lobeč a Housku), hrad Bezděz – metody rekonstrukce památek (památkář Petr Štoncner), Bezděz a Doksy – přednášky „Paměť místa“ (Kateřina Charvátová) a „Ruiny a hory“ - okem estetika (Karel Stibral).
Zámek Stránov:
Hrad Bezděz:
Romantická kulisa pro estetikovu přednášku:
První hospoda:
Druhá hospoda:
Třetí hospoda:
Co se musí zažít!
DEN DRUHÝ:
Dopoledne: didaktika I. – „konstruktivismus a kritické myšlení“, a dílna (Hana Havlůjová, Radka Lomičková, Kateřina Telnarová), Přednáška „Historické mapy“ a instruktáž – práce s mapovými prameny v terénu (Dušan Foltýn), Archeologie oblasti – výsledky spolupráce archeologie a archeobotaniky, instruktáž pro práci v terénu (Petr Meduna, Jiří Sádlo), ale také konzultace školních projektů (Kateřina Charvátová, František Parkan, Jana Lešnerová Kateřina Telnarová a Milada Rybářová), prohlídka pozůstatků historické obce Kuřívody, práce s historickou mapou, beseda „Osudy volyňských Čechů“ (Anatolij Volf) ve spolupráci s Místním centrem pro setkávání v Ralsku, botanická exkurze na bývalé volenské letiště Hradčany, archeobotanika v praxi, biologie, ekologie a ochrana přírody v oblasti Břehyně.
Ranní přednášky:
Kostek sv. Havla v Kuřívodech:
Interiér kuřívodského kostela:
Skleněné kostelní vitráže:
Tvrz v Kuřívodech:
Beseda a přednáška s volyňskými Čechy o volyňských Češích:
Letiště Hradčany:
V terénu…:
Mokřady u Břehyně:
Co se musí zažít!
Co už se nestihlo:
DEN TŘETÍ:
Dopoledne: didaktika II. – badatelské projekty (František Tichý, M. Matura a H. Havlujová), konzultace školních projektů, přednáška „Romantik v přírodě“ (Karel Stibral) a práce v terénu: archeologie, archeobotanika – zaniklá sklářská osada Strassdorf (Petr Meduna, Jiří Sádlo) Příklady přírodovědných školních projektů (Tichý, Matura), Hradčanské stěny (Kummergebirge) geologie, geobotanika, počátky objevování skal „Dubského Švýcarska“ (Sádlo, Frank), archeologická lokalita – zaniklé barokní opevnění v terénu (Meduna, Sádlo).
Ranní dávka pedagogiky zmírněná „příklady dobré praxe“:
Archeolog a jeho střepy:
Vyhodnocení práce v terénu – povrchový sběr, sklárna a obytná stavení v zaniklé obci Strassdorf:
Biologové v terénu:
Vyhodnocení práce v terénu – dendro:
Vyhodnocení práce v terénu – eko, bio:
Kummergebirge:
Co už se nestihlo:
DEN ČTVRTÝ:
Ve znamení přejezdu z Dubského do Českého Švýcarska: Zahrádky – technická památka Novozámecký rybník a jeho „průrva“, dílo člověka ale i lokalita významná z hlediska ochrany přírody, Zámek Zahrádky, Zámek Zákupy – paměť místa: vzpomínka na vyvzdorovanou svatbu pana Ferdinanda a panny Žofie, Kapucínský klášter v Zákupech – komponovaná barokní krajina ca objekt ve stavu pokročilé devastace, Svitava - Velenice – Pustý kostel a vodní i důlní díla (nenápadný industriál v krajině), náhon brusírny zrcadel, Lindava – sklárna Ajeto, Panská Skála u Kamenického Šenova (geologie, využití bazaltu včera a dnes, historie ochrany přírody nejenom v této lokalitě).
Výklad – technické památky obecně, novozámecka „průrva“ zejména:
Novozámecká průrva:
Zámek Zahrádky:
Zámek Zákupy:
Zákupy:
Klášter Zákupy:
Výklad v klášteře:
Další industriál:
V podzemí:
Sklárna AJETO – příklad nového využití industriálního objektu z 19. stol.
Panská skála u Kamenického Šenova – nejstarší geologická rezervace (přírodní památka) u nás:
Výklad – geologie a dějiny ochrany přírody:
Výklad – industriál:
Co se musí zažít!
Co už se nestihlo:
DEN PÁTÝ:
Vypečená ranní „zážitková pedagogika“ (Lenka Mrázková, Hanka Havlujová a další…), Vybrané naučné stezky, Kyjovské údolí, výlet nevidomých, výstupy pro odvážné, zrakové i hmatové vjemy – vidět a cítit…Práce v terénu: architektura a lidové památky v oblasti (Jiří Woitsch), industriální objekty, sakrální památky, přednášky a diskuse (Kulturní dědictví sudetských Němců – Václav Houfek a Odpovědnost za udržitelný rozvoj se zástupci Czech Coal a.s. a České Švýcarsko o.p.s.pod taktovkou Dušana Foltýna), výstavy v Domě Českého Švýcarska a hlavně hluboké kulturně estetické i kulinářské (a další) zážitky z restaurace v Doubici (na své si přišel etnolog i psycholog, o pedagogovi nemluvě), kterou ocenili zejména přítomní muzeologové.
Čtvrtá ranní – vyrážíme do terénu:
Kulturně-historický výklad nad Kyjovským údolím:
Kyjovské údolí shora:
Dolní Chřibská – výklad etnologa:
Dolní Chřibská – podstávková stavení (Umgebinde) a prvky tradiční architektury:
Vstupní portál měšťanského domu v Krásné Lípě:
U kostela sv. Marie Magdaleny v Krásné Lípě:
Přednáška „Kulturní dědictví sudetských Němců“:
Výstava „Zmizelé Sudety“:
Plátno romantického malíře v romantické krajině:
Hospoda v Doubici:
DEN ŠESTÝ:
Dopolední přednášky a dílny pod taktovkou Hanky a lektorů České Švýcarsko o.p.s. (didaktika…autentické a komunitní, financování projektů, příprava a vlastní tvorba naučné stezky v teorii i praxi, atd.). Práce v terénu: Šluknovský výběžek; přesunem za hranici lužického zlomu a rozvodí Labe/Odra máme možnost poznat další charakteristickou oblast… Exkurze se soustředí na industriální a sakrální památky (dochovaný větrný mlýn Světlík, klášter a Loreta v Rumburku, štola sv. Jana Evangelisty a žulová Křížová hora s kaplí Povýšení sv. Kříže a Křížovou cestou v Jiřetíně p. Jedlovou), aby zcela stylově skončila na hradě evaluací (Tolštejn).
Větrný mlýn Světlík:
Výklad – industriál:
Štola sv. Jana Evangelisty v Jiřetíně p. Jedlovou:
Rokokové výklenkové kaple Křížové cesty na Křížovou horu:
Hrad Tolštejn:
Co se musí zažít!
DEN SEDMÝ:
Odjezdový den, což ovšem neznamená, že bychom neutpěli výklad (k hradům, zámkům, klášterům, industriálu, ochraně přírody i geografii a geologii Českého Středohoří) – ovšem jako správní turisté si jej vychutnáváme cestou v autobuse. Následuje však terénní exkurze. Zastávka Úštěk, vystupovat! Na programu máme židovské památky, něco gotiky, prohlídka památkáři vymazleného náměstí, a barokní dominanta krajiny. První bod programu: „gotické dvojče v Úštěku, těsně následovaná rekonstruovanou synagogou a židovskou školou, abychom vzápětí přejeli ke Kalvárii na Ostrém.
Tzv. „gotické dvojče“ – Úštěk:
A tentýž objekt před několika lety:
Detaily rekonstrukce:
Synagoga Úštěk:
Kalvárie Ostré:
Co se musí zažít!
Co už se nestihlo:
Cesta Dubským a Českým Švýcarskem končí. Nyní se tedy sluší poděkovat alespoň některým z těch, kteří nás na cestách slovem a často i obrazem provázeli, a dělili se s námi o své cenné zkušenosti a znalosti. Jmenovitě tedy alespoň: Tomáš Hlaváček, ze Společnosti pro obnovu památek Úštěcka, Petr Meduna, archeolog z Archeologického ústavu AV ČR, specialistka na industriál a technické památky Radka Schmelzová, Václav Houfek, historik Městského muzea Ústí n. L., Jiří Woitsch z Etnologického ústavu AV ČR, Karel Stibral, estetik z FSS MU Brno, archeobotanik Jiří Sádlo, pedagog František Tichý, kasteláni, kteří nám umožnili nahlédnout za zavřené dveře mnohých objektů - zejména pak Petr Chaloupka, památkář Petr Štoncner, či pamětník Anatolij Volf. Poděkování patří i všem pracovníkům projektu „Kulturně historické dědictví a udržitelný rozvoj místních komunit“, ale hlavně účastníkům Letní školy, kteří to s námi tak dlouho vydrželi.
Tváře krajiny i lidí kteří ji osidlují jsou různé. Viděli jsme na své cestě krajinu zádumčivě romantickou i divokou. Krajinu těžce zkoušenou, i takovou, která svojí krásou láká k poklidnému odpočinku. Ne vždy nás hřálo slunce a ne vždy zanechávala lidská stopa v krajině povznášející pocit. Dubsko, někdy též označované za „Máchův kraj“ či Roverky, i oblast Labských pískovců však v každém případě patří k těm krajinám, které v duši zanechají stopy. Děkujeme, že jste hledali s námi.
ZÁVĚREM:
Byť to snad i z výše uvedeného textu a přiložených fotografií není zcela patrné, sluší se závěrem dodat, že se jednalo o vzdělávací akci. Zcela konkrétně o Letní školu, která tvořila závěr úvodního bloku vzdělávacího cyklu projektu „Kulturně historické dědictví a udržitelný rozvoj místních komunit“, který ve spolupráci mj. s Národním Muzeem v Praze, Centrem medievistických studií FÚ AV ČR, Střediskem ekologické výchovy a etiky Rýchory SEVER, a zejména pracovníky Katedry dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty UK Praha realizuje Brontosauři ekocentrum – BEZK.
Stránky projektu najdete zde:
Projekt CZ.1.07/1.1.00/08.0083 Kulturně historické dědictví jako východisko pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností žáků ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj místních komunit byl podpořen ke dni 1. listopadu 2009 v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, v rámci priority 7.1 Počáteční vzdělávání a v rámci oblasti podpory 7.1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání z fondů Evropské unie a státního rozpočtu České republiky.
Externí odkazy:
1. další články o Letní škole našeho projektu se připravují pro stránky:
www.historickededictvi.com
www.historickededictvi.cz
www.klastery.cz
www.ekolist.cz
2. o cestování Buvola se více dozvíte na stránce Uměleckoprůmyslového musea na Facebooku:
Cesta Buvola kolem Česka
3. studijní materiály jsou postupně zveřejňovány na stránkách:
www.historickededictvi.com
Fotogalerie Barbory Svátkové – Muzeum města Brna
Omluvte, prosím, nevysokou kvalitu obrazového materiálu na jehož úpravu a výběr nezbýval čas, a vězte, že text neprošel jazykovou redakcí. Díky za pochopení
Text a foto: Tomáš Frank; tomas.frank@horolezeckaabeceda.cz (s výjimkou svatebních fotografií, které z celkem pochopitelných důvodů nemohl pořídit – jejich autorkou je Alena Najbertová z Muzea města Brna, které tímto děkujeme)